Mit tanít egy vakvezető labrador kölyök a környezeti tudatosságról?

9 hetes korában megérkezett hozzánk Lótusz, a vakvezető kutyatanuló. A kis labrador egy évig fog nálunk nevelkedni, és ha készen áll majd rá, akkor megy képzésre, ahol megtanulja a vakvezetés alapjait.
A vakvezető kutyakölyök máshogy érkezik.
A kutya nem csak "édes", "cuki", hanem feladat is. Azért, hogy felkészülten várhassuk, a család minden tagja részt vett egy egynapos képzésen. A cél az, hogy biztonságban érezze magát, stabil, kiegyensúlyozott és magabiztos legyen.
Ehhez a következő lépés a környezet előkészítése volt.
A Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskolától családlátogatás keretében nézte meg szakember, hogy hol élünk. Azt nézték meg, és beszéltük át, hogy
- Hol teremtsük meg azt a teret, ahol majd pihenni tud. Ahol majd senki sem fogja zavarni.
- Mik azok a tárgyak, amiket érdemes elrakni, vagy nem hozzáférhető helyre tenni (pl. vezetékek, könyvek, papucsok)
- A lakótéren belül mik legyenek azok a helyek, ahova majd mehet, és mik azok, amiket nem szeretnénk. (pl. nappaliba, fürdőszobába mehet, de a hálószobákba nem.)
- stb.
Környezeti tudatosság neurodiverz emberek segítésére
Pontosan ilyen környezeti tudatosságra lenne szükség akkor is, ha neurodiverz gyerek vagy felnőtt érkezik egy közösségbe. Lehet szó egy autizmusban érintett óvodásról, egy ADHD-s kamaszról vagy épp egy szenzorosan érzékeny kollégáról.
Mindannyiunk számára kulcsfontosságú, hogy:
- Térben és időben átlátható környezet vegye körül őket.
- A lehető legkevesebb felesleges vagy zavaró inger legyen jelen.
- Legyen lehetőség visszavonulásra, ha túl sok az inger.
- Az elvárások kiszámíthatóak, következetesek, mégis rugalmasak legyenek.
Fontos, hogy olyan környezetet teremtsünk, ahol önmaga lehet - biztonságban.
