Mit tanít egy vakvezető labrador kölyök a környezeti tudatosságról?

2025.07.19

9 hetes korában megérkezett hozzánk Lótusz, a vakvezető kutyatanuló. A kis labrador egy évig fog nálunk nevelkedni, és ha készen áll majd rá, akkor megy képzésre, ahol megtanulja a vakvezetés alapjait.


A vakvezető kutyakölyök máshogy érkezik.

A kutya nem csak "édes", "cuki", hanem feladat is. Azért, hogy felkészülten várhassuk, a család minden tagja részt vett egy egynapos képzésen. A cél az, hogy biztonságban érezze magát, stabil, kiegyensúlyozott és magabiztos legyen.

Ehhez a következő lépés a környezet előkészítése volt.

A Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskolától családlátogatás keretében nézte meg szakember, hogy hol élünk. Azt nézték meg, és beszéltük át, hogy

  •  Hol teremtsük meg azt a teret, ahol majd pihenni tud. Ahol majd senki sem fogja zavarni.
  • Mik azok a tárgyak, amiket érdemes elrakni, vagy nem hozzáférhető helyre tenni (pl. vezetékek, könyvek, papucsok)
  • A lakótéren belül mik legyenek azok a helyek, ahova majd mehet, és mik azok, amiket nem szeretnénk. (pl. nappaliba, fürdőszobába mehet, de a hálószobákba nem.)
  • stb.


Környezeti tudatosság neurodiverz emberek segítésére

Pontosan ilyen környezeti tudatosságra lenne szükség akkor is, ha neurodiverz gyerek vagy felnőtt érkezik egy közösségbe. Lehet szó egy autizmusban érintett óvodásról, egy ADHD-s kamaszról vagy épp egy szenzorosan érzékeny kollégáról.


Mindannyiunk számára kulcsfontosságú, hogy:

  • Térben és időben átlátható környezet vegye körül őket.
  • A lehető legkevesebb felesleges vagy zavaró inger legyen jelen.
  • Legyen lehetőség visszavonulásra, ha túl sok az inger.
  • Az elvárások kiszámíthatóak, következetesek, mégis rugalmasak legyenek.

Fontos, hogy olyan környezetet teremtsünk, ahol önmaga lehet - biztonságban.